Vejens vedligeholdelse

 
En af foreningens vigtigste opgaver er vedligehold af grusvejen. Det sker primært på den årlige vejdag i slutningen af maj, hvor huller lappes og tværprofilen retableres med i alt ca. 8 m³ grus. Ved samme lejlighed klippes hækkene på stien og trappen, så der er fri passage.

Vejdagen er ikke kun hårdt arbejde – det er også anledning til hyggeligt socialt samvær.

I de senere år har vi vedligeholdt vejen ved at køre leret stabilgrus på den hvert år i maj. Samtidig har vi med hjælp fra en vejhøvl bygget vejens konvekse tværprofil op, så vandet kan løbe ud i rabatterne. Til sidst har vi vibreret vejen med en vibrator.

ronnyAlligevel kommer der – især om vinteren når tøvejret sætter ind – huller i vejen. Sådanne huller er næppe til at undgå, og vi er da heller ikke de eneste, der kender til fænomenet. fx skriver Jersie Strands Grundejerforening på sin hjemmeside:

”Grusvejene er meget afhængige af at der køres pænt på dem. Så kør venligst altid langsomt, og hvis der er vandpytter på vejen, så prøv om det er muligt at køre udenom. Er man nødt til at køre gennem en vandpyt, så skal man køre under 5 km/t, ellers graver/pumper man et hul i vejen under vandpytten.”

Opfordringen til at køre uden om huller og til at køre langsomt gælder også på Hybenbakken!

Om huller er der i øvrigt at sige:

vejdagHuller bør oprenses repareres så hurtigt som muligt. Den korrekte måde at gøre det på er først at oprense hullet for silt (fint materiale) og derpå fylde hullet med grus fra “fællesbunken” ud for tværvejen til Boholmsvej. Fyld rigeligt grus i hullet, så der opstår overhøjde.

Støvgener på grusveje er umulige helt at undgå. Det bedste man kan gøre for at binde støvet, er at sprede kalciumclorid på vejen efter behov. Så vi plejer at købe 4-5 sække til vejdagen. Men i øvrigt er det vores erfaring, at det støver mindre efter at vi er gået over til at benytte leret stabilgrus, som hurtigt køres sammen til en helt fast overflade.

Kilder:

  • Afrapportering af projektet ”Litteraturstudier over forskellige typer grusvejsbelægninger.” Udarbejdet af Frans Theilby, Center for. Skov, Landskab og Planlægning, KVL. K
  • Interview med Steen Johansen, Lyngby Kommune
  • Jersie Strands Grundejerforening på http://www.jersie.org/

 

 

 

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s